Overzicht aanbod.


Vormingssessies op maat - voor jongeren


We merken op dat jongeren steeds meer nood hebben aan een veilige plek om te kunnen spreken over religie. Aan de hand van de interlevensbeschouwelijke competenties (ILC) kunnen we samen met scholen dialoog bevorderen tussen leerlingen met diverse achtergronden.  

Via thematische vormingssessies -waarvan de thema's in samenspraak worden bepaald- zetten we in op de verschillende ILC. 

Of je klas nu vragen heeft over de eigen levensbeschouwing/overtuiging of over die van de ander? Op een interactieve manier laten we de jongeren met elkaar in dialoog gaan. 

Wat kan je verwachten? 
Een interactieve en leerzame vorming waarbij jongeren op een respectvolle manier met elkaar in dialoog kunnen gaan.

De leerlingen leren o.a.:

  • Leren bij over de eigen religie en die van de anderen. 
  • Leren op een respectvolle wijze in dialoog te gaan. 
  • Durven te praten over gevoelige gespreksonderwerpen, zoals: mentaal welzijn, gender, wetenschap en religie - steeds vanuit een levensbeschouwelijk perspectief.





 

Vormingssessies op maat - voor hogeschoolstudenten


Wij bieden sessies aan voor hogeschoolstudenten in de lerarenopleiding, orthopedagogie, sociaal werk en sociaal cultureel werk over hoe je effectief kunt omgaan met levensbeschouwelijke diversiteit in je toekomstige klas of (leef)groep. 

We merken op dat leerkrachten, sociaal (cultureel) werkers en orthopedagogen steeds meer vragen krijgen die religieus van aard zijn, en meer en meer rekening proberen te houden met religieuze voorkeuren. Maar hoe ga je daar mee om? 

Wat kan je verwachten? 
Tijdens deze sessie(s) leer je hoe je kan omgaan met levensbeschouwelijke diversiteit en hoe je een inclusieve, respectvolle leeromgeving kan creëren voor je klas of leefgroep. Je leert o.a.: 

  • Hoe je een open gesprek over levensbeschouwing kan voeren. 
  • Hoe je praktische handvatten en tips in de praktijk kan gebruiken. 
  • Hoe je werkt aan een positieve groepssfeer. 

Loop je steeds tegen dezelfde uitdagingen aan? We werken met concrete casussen en zoeken samen naar haalbare en duurzame oplossingen, die je meteen kunt toepassen in de praktijk.  


Bijscholing 'religie in de klas - voor leerkrachten


Wij bieden een bijscholing aan voor leerkrachten over hoe je op een open en doordachte manier met religie in de klas kan omgaan. 


Herken je volgende uitdagingen?

“Meester, waarom hebben we wel vrij met Pasen en Kerstmis maar niet met het Suikerfeest?”
​“Juf, waarom draagt zij een hoofddoek?”
“Waarom eten zij geen hotdogs -varkensvlees- mee op ​​school?”


Veel leerkrachten krijgen vandaag vragen of situaties rond religie in de klas en zoeken naar manieren om hier respectvol en helder mee om te gaan. 

Wat kan je verwachten?
Tijdens deze bijscholing bijscholing krijg je inzichten, praktische tips en concrete handvatten om religie op een positieve manier bespreekbaar te maken. Je leert o.a.: 

  • Hoe je een open gesprek over levensbeschouwing kan voeren.
  • Hoe je misverstanden ontkracht.
  • Hoe je werkt aan een positieve groepssfeer. 

Met behulp van casussen uit de praktijk krijg je concrete handvatten, zodat je deze meteen kan toepassen in de klas.



Interreligieuze jaarkalender 'Iedereen Feest!'


‘Iedereen Feest!’ is een unieke jaarkalender met feestdagen van de religieuze en levensbeschouwelijke gemeenschappen in België. Ideaal om te gebruiken in de klas als werkvorm. 

Jaarlijks wordt er een nieuwe kalender uitgegeven. 

Ontdek meer

Wenskaarten - voor alle levensbeschouwingen in België


Orbit vzw biedt een reeks van wenskaarten voor verschillende levensbeschouwingen, zoals: Diwali, Kerst, Joods Nieuwjaar, Offerfeest, Wesak Boeddha Dag etc. 

Wil je graag iemand een wenskaart sturen voor een gelegenheid, neem dan zeker een kijkje op de website van Orbit. 


Wenskaart - Eid al-Fitr (einde van de ramadan)

Omdat de vraag voor de wenskaart Eid al-Fitr zo groot is, wordt er jaarlijks een nieuwe kaart uitgegeven met een nieuw design.

 Ontdek het op de website van Orbit!



Muziek & Geloof

Lees meer over hoe jongeren muziek beleven vanuit hun geloofsovertuiging.